top of page

Profiel

Biografie

In zijn jongere jaren wilde hij dichter of schrijver worden. Gestimuleerd door o.a. Stan Hollaardt, zijn leraar Nederlands op de middelbare school.  “Ik kalkte de muren van mijn slaapkamer vol met puberale poëzie”, zei hij er ooit over. “Ik was een dromer, ook op school. Toen ik als 18-jarige bij een lokale krant ging werken, wist ik: dit is mijn bestemming. Journalistiek.” 

Fons de Poel wordt in 1955 in Nijmegen geboren. Jongste in een gezin van acht kinderen. “Het was een warm nest. Veel muziek. Mijn broers speelden in allerlei bandjes. Een zoete inval. Mijn ouders waren enorm gastvrij”. 

 

Op de middelbare scholen wilde het niet erg vlotten. Hij werd er zelfs verwijderd. “Mijn hoofd was elders”. Hij krijgt een baantje bij de sociale dienst, maar na het per ongeluk uitbetalen van dubbel vakantiegeld aan cliënten van het woonwagencentrum, begreep hij snel: “Administratief werk is niet echt mijn talent”.  

 

Hij kiest voor “de taal” als zijn werkterrein. Die ambitie wordt verzilverd als hij in de jaren ’70 als journalist aan boord klimt van achtereenvolgens het Nijmeegs Dagblad en De Gelderlander. Vooral bij die laatste werkgever vallen zijn talent en ijver op. Hij krijgt van hoofdredacteur Frans Hulskorte alle ruimte. Eerst als regionaal journalist, later als schrijver van interviews en achtergrondverhalen voor de weekendbijlagen van de krant. 

 

Het valt op. Max de Bok, Gelderlander-collega en lang eminence grise van de parlementaire journalistiek,  tipt Brandpunt-eindredacteur Ad Langebent  over “een jongeman met een gouden pennetje”.  

 

Zo belandt De Poel in 1982 bij de vermaarde actualiteitenrubriek van de kro-televisie. “Het was wennen”, zou hij zich herinneren. “Ik moest leren schrijven in beelden. Maar ik ben altijd een tekstuele journalist gebleven. Het samensmelten van beeld en woord is magisch”. 

 

Voor Brandpunt reist hij langs nieuwsgebieden in de wereld, hij maakt ook politieke programma’s en wordt er presentator en eindredacteur. Hij begeeft zich in  talrijke spin-offs van Brandpunt.  

 

Hij initieert het programma Reporter, onderzoeksjournalistiek die met grote regelmaat leidt tot grote nieuwsmomenten. En hij is een van de grondleggers en presentator (tevens eindredacteur) van het dagelijkse actualiteitenrubriek Netwerk. 

 

Hij ontwikkelt daarnaast veel eigen programma’s. Onder meer  het gedragswetenschappelijke Het Gevoel van De Poel, M.A.C.H.T (over leiderschap), Home Sweet Home (psychologie) en Het Gevoel van de Vierdaagse.  

 

Hij maakt tientallen uitzendingen van het biografieën-programma Profiel en voor Omroep Max de serie Door Andere Ogen (actuele portretten). Als maker en producent is hij verantwoordelijk voor een reeks grote documentaires. 

 

(voor een persoonlijke terugblik op zijn televisie-oeuvre: zie op deze site  Programma’s ). 

 

In zijn lange loopbaan leidt Fons de Poel als dagvoorzitter ook honderden congressen voor bedrijven en maatschappelijke instellingen. Puttend uit zijn rijke tv-ervaring denkt hij in veel gevallen met opdrachtgevers mee over inhoud en vormgeving van bijeenkomsten. 

 

(meer informatie over zijn rol als dagvoorzitter en event-bedenker, zie op deze site  Congressen ).  

     

In al zijn activiteiten wordt Fons de Poel geleid door de drang om informatie “verhalend” te communiceren. Of zoals hij het zelf verwoordt: “De feiten moeten kloppen. Maar het menselijk brein is vooral vatbaar scenario’s.  Het geldt voor tv-programma’s, maar ook voor congressen of enig andere vorm van informatie-overdracht. De kracht van het verhaal is maatgevend. Alleen dan wordt informatie in onze hersenen als “herinnerbaar” opgeslagen”.   

Fons de Poel (Fons de Poel Media Productions) behoort al decennialang tot de top van de Nederlandse televisiejournalistiek.

 

Begonnen als schrijvend journalist, was hij in lengte van jaren achtereenvolgens internationaal verslaggever, presentator en hoofdredacteur van KRO’s Brandpunt, later grondlegger en presentator van het dagelijkse nieuws- en achtergrondenprogramma Netwerk, een samenwerkingsverband dat hij tot stand bracht tussen de actualiteitenrubrieken van KRO, NCRV en AVRO.

Hij was ook bedenker/eindredacteur/presentator

van Reporter, een onderzoeksjournalistiek programma dat in lengte van jaren onthullingen lanceerde.

Daarnaast componeerde hij voor de publieke omroep uiteenlopende journalistieke programmaseries, variërend van het biografieën-programma “Profiel” en het jaarlijkse “Gevoel van de Vierdaagse” tot het “Fons bij de Buren” , zoektocht naar de ziel van Europese buurlanden. In zijn functies heeft hij grote teams inhoudelijk aangestuurd.

KORT PROFIEL

DSCF4232.jpg
bottom of page